MeniEN
Zapri meni
Filmi in oder

Maja Božič Kranjc: Duševne stiske otrok

Epizoda 7, 01/12/2022

V sedmi epizodi se o duševnih stiskah otrok pogovarjava z Majo Božič Kranjc, specialistko klinične psihologije in vedenjsko kognitivno psihoterapevtko. O otrocih in najstnikih, katerih težave so tako velike, da jih ne zmorejo rešiti s pomočjo staršev. O motnjah hranjenja, samopoškodovanju, o družinskih odnosih in odnosih z vrstniki, o vplivu modernega sveta, ki seveda vključuje tudi sodobne tehnologije in tudi o posledicah kovidnih zaprtij in šolanja od doma. Prisluhnite!

Maja Božič Kranjc se je rodila v Ljubljani. Po zaključku obveznega šolanja je obiskovala Šubičevo gimnazijo in Srednjo glasbeno šolo, nato je vpisala študij dramaturgije na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo, kasneje pa vzporedno študij psihologije na ljubljanski Filozofski fakulteti. Oba študija je zaključila z diplomo, v vmesnem času je kot dramaturginja sodelovala pri ustvarjanju več gledaliških predstav v ljubljanski Drami, Mestnem gledališču ljubljanskem, Cankarjevem domu in Gleju.

Po diplomi iz psihologije se je zaposlila v službi za otroško in mladostniško psihiatrijo na pediatrični kliniki v Ljubljani, kjer dela še danes. Zaključila je štiriletno specializacijo iz klinične psihologije ter je vključena v supervizijsko stopnjo izobraževanja iz vedenjsko kognitivne psihoterapije. Občasno objavlja avtorsko poezijo ter prispeva kolumne in ilustracije za revijo Klip (revija za teorijo in prakso klinične psihologije). V okviru Zbornice kliničnih psihologov Slovenije je članica častnega razsodišča.

Vsebina:

00:10Uvodna predstavitev gostje in dela klinične psihologinje
05:20Najpogostejši razlogi za obravnavo otrok v klinični psihologiji
09:50Ali otrok govori s tujcem in kakšna je vloga staršev?
16:10Kaj se zgodi po diagnozi? Kakšen je naslednji korak?
18:05Ustvarjanje novih navad, ki lahko izničijo moč vpliva domačega okolja
22:25Patriarhalnost in pričakovanja po spolu
25:40Koncept mnogostarševstva in odraščanje danes
28:10Težave otrok, ki so posledica časa v katerem živijo
30:00Oblike zasvojenosti z elektronskimi napravami
40:50Pešanje dolgotrajne pozornosti in kraljestvo kratkotrajne pozornosti
51:00Koronski in pokoronski vpliv – kakšne so dejanske posledice
56:20Od dramaturgije do klinične psihoterapije
58:25Kako si prečistiti glavo po takšnem delu?
1:00:00Pomembnost vedenjsko kognitivne terapije in sistemska neurejenost področja

Pomembna dejstva:

(6:40) Avtoagresivno vedenje: agresivno vedenje do sebe – samopoškodbeno vedenje.
(6:41) Heteroagresivno vedenje: agresivna dejanja usmerjena proti drugi osebi.
(14:20) Akutno stanje: v medicini nagel razvoj bolezenskih znakov .
(23:35) Nenormativnost – dali smo besede ljudem, da znajo povedati, kaj se z njimi dogaja.
(30:40) Socialna anksioznost – strah pred socialnimi interakcijami, javnim nastopanjem, strah pred tem, da me nekdo ocenjuje.
(31:10) Spektroavtistična motnja (SAM) – je nevrobiološka motnja, ki vpliva na otrokov razvoj. Znaki so opazni zlasti na področjih komunikacije in socialnih izmenjav.
(42:30) Instantna gratifikacija – takojšnje zadovoljstvo: Zadovoljstvo je opredeljeno kot prejem nagrade in izpolnitev potrebe ali želje. Takojšnje zadovoljstvo je močna želja po takojšnji izpolnitvi želje.
(47:50) Vedenjsko kognitivna psihoterapija je sklop psiholoških znanj, metod in tehnik, ob pomoči katerih terapevt pomaga klientu pri razumevanju njegovih težav ter spreminjanju miselnih in vedenjskih vzorcev, ki te težave ohranjajo.

V tej epizodi omenjene knjige in avtorji:

(25:07) Miha Mazzini: Drobtinice (1987)

(25:10) Miha Mazzini: Otroštvo (2015)

(36:40) William Golding: Gospodar Muh (1965)